whiskeynougat

Igår provade jag och systeryster att baka whiskeynougat och de blev faktiskt riktigt goda för att vara första försöket, dock ska jag nog prova att blanda i någon matsked kakao nästa gång.
 
 
Whiskeynougat:

125 g kokosfett
5 dl strösocker (alternativt 4strösocker+1farinsocker)
1 3/4 dl vatten
1 msk whiskey
6 1/2 dl vetemjöl
4 dl florsocker
2 msk vanilinsocker
2 msk sirap

1. Smält kokosfett och blanda i socker och vatten, låt stå på svag värme tills sockret smält. Häll i whiskeyn.
2. Blanda de torra ingredienserna i en skål och blanda sedan i sirap och kokosfettet.
3. Se till att allt blir ordentligt blandat och häll direkt ut smeten på en pappersklädd bakplåt, platta ut.
4. Låt svalna något och dela sedan i bitar.
 
 
 
Men nu ska jag spenderar resten av dagen med att kolla ikapp alla föreläsningar jag inte hunnit med under veckan och ikväll blir det födelsedagsfirande för bror.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback