Kladdkaketårta

Kakor har alltid varit min grej men nu till min födelsedag bestämde jag mig för att försöka knåpa ihop en god tårta och var självklart tvungen att prova med kladdkaka. Blev en av de godaste tårtorna jag ätit och kommer garanterat servera denna många gånger framöver..
 
 
Kladdtårta

Kladdkakebottnar:
100 g smält smör
1,5 dl vetemjöl
2 ägg
2 msk vaniljsocker
3 dl socker
3,5 msk kakao
1 tsk salt
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret.
2. Vispa ägg och socker poröst, blanda sedan i smöret och de torra ingredienserna.
3. Blanda smeten försiktigt, häll upp i en smörad och bröad form.
4. Grädda i ugnen i ca 20min.
Gör sedan en botten till, dessa görs med fördel dagen innan och förvaras i kylen tills tårtan ska göras.

 
Vitchoklad -smörkräm:
200g vit choklad
200g philadelphia
100g rumsvarmt smör
ca 1-2 dl florsocker
 
1. Smält chokladen och blanda samman med resten av ingredienserna.
2. Blanda i florsocker efter tycke beroende på hur fast kräm man vill ha.

 
När tårtan ska monteras är det viktigaste att försöka få loss kladdkakorna utan att de går sönder men när man väl lyckats med det är det busenkelt. Smeta ut rikligt med kräm mellan bottnarna och spara lite att spackla ovansidan med. Vispa sedan grädde att spritsa på sidorna och garnera efter tycke.. nästa gång kör jag nog på hallon.
 

Kommentarer
Emma, säger:

Vad glad jag blir :D ska garanterat testa de här!! Tack för igår :) <3

Svar: haha, allt för dig plutt! <3
Joss

2013-04-14 | 22:49:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback